معرفی مرمت های مسجد جامع گوهرشاد مشهد

معرفی مرمت های مسجد جامع گوهرشاد مشهد

معرفی مرمت های مسجد جامع گوهرشاد مشهد

تاریخ تعمیر مناره های مسجد جامع گوهرشاد مشهد مصرع «اذان اشهد ان لا اله الا الله» است، با کسر «سر دریچه» (چهار)، که مطابق با سال ۱۲۷۶ می شود. در ذیل ماده تاریخ با خط خفی نوشته شده: «به اهتمام و سعی جناب مشرف مسجد سید حسین الحسینی اتمام یافت. جنب منارة شرقی تا زاویه جنوب شرقی نمای سه غرفه است، غرفه متصل به گلدسته کتیبه ندارد و در ضمن نقاشی شده «لا اله الا الله، سبحان الله، الله اکبر». غرفه دوم، درب انبار تعمیرات جامع مزبور است که سابقا قسمتی از شبستان بوده، و در کتیبه آن این آیه مرقوم است: «قال الله سبحانه و تعالی خذوا زینتکم عند کل مسجد و کلوا واشربوا و لا تسرفوا أن الله لا یحب المسرفین فی سنه ۱۰۸۷».

https://www.kojaro.com/2019/3/11/177524/mashhad-nowruz-tour-pr/

معرفی مرمت های مسجد جامع گوهرشاد مشهد

بعد غرفه کوچکی واقع شده است که از این جا به وسیله دالان کاظم خانی از درب مزبور خارج می شوند، راهرو شبستان شیخ و شبستان حاج آقا حسین از این ممر است. در جلوی شبستان اخیر الذکر تا ایوان. پایین پا چهار طاق است که اولی آنها بدون کتیبه و در غرفات بعد به خط ثلث و کاشی معرق این سه حدیث مکتوب است که به ترتیب ذکر می شود: «قال النبی علیه السلام: من کسح بیت من بیوت الله فکأنما حج اربعمائه وصام اربعمائه یوم و سبحان الله» به خط کوفی در بین کتیبه دیده می شود. و در غرفه بعدی « قال النبی علیه السلام: المساجد بیوت الله فی الارض و قد ضمن الله من کانت المساجد بیته بالروح و الرحمه و الجواز على الصلوة الصراط الى الجنه» و در غرفه متصل به ایوان مرقوم است «قال النبی علیه السلام أن الأرض الذین یتخذ مسجد تیشره قبل ذلک به سبعین سنه تدعو لمن عمرها و تجعل دعائها لمؤذنها و امامها» و در کتیبه «الملک له»، باخط کوفی. تور مشهد

معرفی مرمت های مسجد جامع گوهرشاد مشهد

ایوان شرقی : ایوان شرقی مزبور متصل به پایین پا و در ضلع شرقی جامع واقع است، در هر طرف دارای سه طاق است. در ایوان، پشت به قبله، در طاق اول به خط ثلث مسطور است: «ال النبی علیه السلام: بین العبد و الکفر ترک الصلوة صدق بنی الله و در بالا با خط کوفی مرقوم است یا کریم یا رحیم یا عظیم یا حکیم یا الله». در غرفه بعد عبارت: «قال النبی علیه السلام: من بنی الله مسجد ابنی الله له بیتا فی الجنه الملک له» به خط کوفی در فوق این حدیث مشاهده می شود. در غرفه سوم این عبارت است: «قال النبی علیه السلام: الصلواة عماد الدین فمن اقامها فقد أقام الدین و من ترکها فقد هدم الدین». در فاصله بین سه غرفه، دو پایه است، که در سر پایه ها یک سطر کتیبه شده، در پایه اول: «قال الله تعالى و ان المساجد لله فلا تدعو الله احد» و در دیگری: «و انه لما قام عبد الله یدعوه کادوا یکونون علیه». بالای این دو سطر، به خط کوفی «سبحان الله و الحمدلله» مسطور است. تور مشهد

معرفی مرمت های مسجد جامع گوهرشاد مشهد

در ضلع رو به قبله ایوان، سه طاق دیگری است، در طاق اول نوشته اند: « قال النبی علیه السلام: نصیب امتی من نار جهنم کنصیب ابراهیم من نار نمرود» و در طاق دوم: «قال النبی علیه السلام: لو تعلمون ما اعلم اضحکتم قلیلا و البکتم کثیرآ». در غرفه بعدی مرقوم است: «قال النبی علیه السلام: احب دلیلا الى الله مساجدها و ابغض البلاد اسواقها». در سر پایه این طرف ایوان بقیه آیه طرف مقابل نوشته شده، و در قسمت دوم: «و قل ...... لا املک لکم ضرة ولا رشدأ صدق الله» کتیبه شده است. در سقف ایوان، در ابتدای دور سقف، با خط بنائی قریب به کوفی جلی، مرقوم است: «هو الله الذی لا اله الا هو عالم الغیب و الشهاده هو الرحمن الرحیم هو الله الذی لا اله الا هو القدوس السلام المؤمن المهیمن العزیز الجبار المتکبر سبحان الله عما یشرکون هو الله الخالق البارى المصور له الأسماء الحسنی».

http://iusnews.ir/fa/news-details/305474/

معرفی مرمت های مسجد جامع گوهرشاد مشهد

در بالای این کتیبه، نزدیک به تیزه ایوان ۱۸ ترنج طرح شده که با خط کوفی در داخل ترنج ها اسامی چهارده معصوم را نوشته اند. در پیشانی این ایوان کتیبه ای است تعمیری، که در آن این آیات و سور مسطور است؛ آیات مرقومه در اول کتیبه: «قد افلح من تزکی تا صحف ابراهیم و موسی» بعد سورۂ والعصر و در آخر سوره توحید می باشد، به ضمیمه کلمه «طاهر الرضوی».

معرفی مرمت های مسجد جامع گوهرشاد مشهد

در دو پایه طرفین ایوان لفظ «علی» با خط بنائی است، که در داخل آن تمام سورۂ توحید را با مهارت تامی طرح کرده اند. در پایه جلو ایوان دوائری است که با کاشی معرق «اسماء الله» ترسیم نموده و «سبحان الله» به خط کوفی نوشته اند. در حسن دیوار سردر، با خط بنائی درشت این کلمات دیده می شود: محمد، الله اکبر، على. بعد از این ایوان، تا زاویة شمال شرقی چهار طاق است. غرفه متصل به ایران، دالان و ممر درب پایین پا است و کتیبه دارد مشتمل بر این حدیث: «قال النبی صلى الله علیه و آله وسلم من طهر فی بیته ثم متى إلى بیت من بیوت الله فی اربع و ثمانین و الف».

معرفی مرمت های مسجد جامع گوهرشاد مشهد

تعمیر این مسجد جامع مبارک به سرکاری اقل عبادالله میرزا احمد عامری امین باشی به اتمام رسید کتبه محمدرضا ۱۰۸۶. در طاق سوم، که جلوی شبستان گرم، است این آیه مکتوب است: «قال الله سبحانه و تعالی قل یا عبادی الذین اسرفوا» و در آخر کتیبه «محمد حسین ۱۰۸۷». غرفه چهارم کوچک و بدون کتیبه است. شبستان گرم در این قسمت معبد واقع است، که شما متصل به عمارات آستانه و شرق به فضای پایین پا و دارای پنجره هایی است.

معرفی مرمت های مسجد جامع گوهرشاد مشهد

متصل به شبستان گرم قسمتی است معروف به دار الحقاظ که همه روزه صبحها یک نفر خطیب و دوازده نفر حافظ و یک نفر صدر الحفاظ در این جا جهت مرحومه گوهرشاد آغا تلاوت قرآن می نمایند. از زاویه شمال شرقی تا ایوان دارالستیاده یک غرفه کوچک و دو غرفه بزرگ فاصله است. غرفه کوچک بدون کتیبه و رهرو شبستان گرم می باشد. غرفه دوم، دارالحفاظ مسجد است، که کتیبه آن سوره قدر است تا «والروح» ؛ بقیه سوره در کتیبه غرفه بعدی که کفشکن جامع است نوشته شده؛ در آخر آن مرقوم است: «صدق الله کتبه محمدرضا فی ۱۱۱۱».

 معرفی مرمت های مسجد جامع گوهرشاد مشهد

 

تور مشهد

 

تور مشهد

 

تور کیش
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.